Какви са най-допусканите грешки от пилотите на дронове и как да ги избегнете?

Когато се сдобият с първия си дрон, повечето хора допускат грешки, които са можели да избегнат. Това най-вече се случва поради нетърпението на начинаещите пилоти да започнат да ползват новопридобитото устройство, като така подценяват вероятността от това, че може да нарушат закона, да катастрофират или да наранят себе си или някой друг. За да се подготвите за първите си безаварийни изживявания с дрона Ви, подготвихме списък с грешките, които най-често се допускат при пилотиране и какво да направите, за да ги избегнете.

10 често срещани грешки от начинаещите пилоти на дронове и как да не ги допускате

Всяка държава има свои закони и регулации при управлението на дронове. Една част от грешките, които могат да бъдат допуснати, се определят от това какви са регулациите в държавата, в която се намирате. 

1. Пилотиране на дрон, без да се спазват регулациите и без да се регистрира дронът

Решените: за да избегнете това, проверете дали трябва да регистрирате дрона си и какви са регулациите в държавата, в която сте.

В България органът, който отговаря за регистрирането на дроновете е Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА). Той отговаря за надзора и контрола в областта на гражданското въздухоплаване, включително и за безпилотните въздухоплавателни системи (БЛС). За пилотирането на дрон е необходимо разрешение от ГД ГВА и предоставяне на информация за GPS координатите на мястото, на което ще се извършва полета, но при определени условия. Вижте повече в статията Закон и регулация за управление на дронове в България. Има ли ги? и на страницата на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" https://www.caa.bg/bg в частта „Дейности и услуги“ - Дронове.

2. Пилотиране на дрон с търговски цели, без сертификат

Решение: вместо да допускате тази грешка, преминете обучение за дистанционно управляващи пилоти.

Ако искате да изкарвате пари с помощта на дрон, трябва да бъдете сертифициран пилот. Също така, трябва да спазвате правилата за безопасност и регулиране в съответната държава, в която се намирате. В качеството си на професионален оператор на дрон Вие трябва да се съобразявате с правата за неприкосновен личен живот и защита на личните данни.

При инцидент, лицето, отговорно за пилотирания дрон, е длъжно да компенсира парично нанесените щети. Поради тази причина европейското въздухоплавателно законодателство изисква наличието на застраховка.

3. Катастрофа на дрон, за който сте похарчили много пари

За да се предпазите от загубата на дрон, в който сте инвестирали много, е добре да стартирате с по-евтин дрон и да тренирате със симулатор.

Катастрофата при пилотиране на дрон от начинаещ оператор е нещо, което рано или късно ще се случи. Затова е добре да се снабдите с по-достъпен дрон, с който постепенно да овладеете управлението и да свикнете с контролера.

Другият начин, по който можете да усъвършенствате уменията си в управлението на дрон и работата с контролера е като използвате симулатор. По този начин можете да свикнете с чувствителността на контролера, докато решите, че сте готови да пилотирате в реална среда. Полетният симулатор осигурява виртуална среда, в която може да се упражнявате, чрез свързване на контролера с Вашия компютър.

4. Пропускане на проверка на условията за пилотиране

Винаги проверявайте какви са условията във въздушното пространство. Има безплатни приложения и онлайн източници, от които може да се информирате. 

Проверката на това дали въздушното пространство е чисто ще Ви помогне да се предпазите от грешката да летите в пространство с ограничено движение или такова, което изисква специално разрешение за полет. Не забравяйте, че трябва да пилотирате дрона далеч от летища.

5. Летене на закрито

Може да е логично, но наистина има много пилоти, които започват да използват дрона си на закрито. Това е изключително опасно както за дрона, така и за пилота, околните и имуществото. 

За да избегнете нежелани инциденти, винаги използвайте дрона си на открито, където няма препятствия, като избягвате наличието на други хора или животни в близост.

6. Непланиране на полет и това, което ще бъде заснето

Една от основните грешки на начинаещите пилоти е, че започват полета си, без предварително да са планували маршрута си. Виждали сме най-различни видеа, в които дрон се сблъсква с друг обект. Това може да бъде предотвратено, ако преди полета определите къде ще летите. Планирането включва анализ на различни фактори като височина, разстояние, пориви на вятъра и други, като през цялото време не трябва да губите визуална връзка с устройството.

Ако приближите много близо дрона до обекта, който искате да заснемете, не означава, че видеото или снимката ще е по-добра. Анализирайте обекта и се опитайте да планирате движенията, които ще предприеме, за да създадете план за полет. Можете да се възползвате от различните режими, които Вашия дрон предлага, за да подобрите кадрите.

7. Неправилна грижа за батерията

Вместо това винаги следвайте правилните практики за грижа за батерията.

Ако не съхранявате и ползвате батерията по правилния начин, може да има негативно въздействие върху Вашето летателно изживяване. Освен това неправилната грижа за батериите може да съкрати живота им и така да изгубите контрол върху дрона. Това може да доведе до инциденти или загуба на връзката с устройството в критичен момент.

Повечето дронове се зареждат с литиево-полимерни или LiPo батерии. Ето няколко неща, които трябва да имате предвид, когато става въпрос за грижата за батерията LiPo:

  • След като заредите батерията на 100%, трябва да я изключите от зарядното устройство. Ако я презаредите има вероятност да се запали.
  • За да се предпазите от инциденти, не използвайте батерия, която е нагрята, без значение дали причината е зареждане или доскорошно използване.
  • Никога не съхранявайте батериите в зарядното и ги дръжте в огнеупорен контейнер, винаги отделени една от друга.
  • Съхранявайте батериите на сухо и хладно място, без пряка слънчева светлина.

9. Неразбиране на работата на режима за „връщане у дома“ (RTH)

Научете как работи режимът за „връщане у дома“ (RTH) на Вашия модел дрон.

Неразбирането на режима „връщане у дома“ (RTH) е една от най-честите причини новите пилоти на дронове да катастрофират или да загубят устройството. Настроен правилно, този режим може да Ви помогне да възвърнете контрола върху дрона си в случай на изгубен обхват.

10. Липса на информираност за околната среда на района

Решението е да наблюдавате околната среда и да си съставите контролен списък преди полета.

Ако не сте проучили предварително средата, в която смятате да пилотирате дрона, трябва да предприемете няколко стъпки. Уверете се, че зоните за излитане, кацане и аварийно задържане са подходящи и безопасни. Преценете дали има вероятност от магнитни смущения. Огледайте се дали в района има кули, проводници, сгради, високи дървета и друг вид препядствия, с които трябва да се съобразите. Огледайте се дали в района има животни или хора и предприемете безопасен маршрут.

Може да намерите още много полезни съвети за това как да пилотирате и съхранявате дрон в блога ни за дронове. Вижте предложенията ни за начинаещи и напреднали пилоти на дронове на нашата онлайн платформа.